Thursday, 28 February 2013

MANDI WAJIB | Ramai Yang Tidak Sah Mandi Wajibnya?


Assalamuaikum and Salam Sejahtera...

Jangan Pandang Remeh Bab ni..... 

Assalamualaikum, Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM. 

Mandi wajib yg betul….. Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul. 

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir. 

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini. 

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur . 

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.” 

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan. Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”. 

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah. 

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan. 

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh. 

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi. 

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah. 

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut. 

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza. 

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam. 

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) . 

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. 

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh. 

Panduan Tambahan : 

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a. 

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a. 

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ). 

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur. 

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih. 

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi. 

Rahsia 13 Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu…… 

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat. 

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur. 

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur. 

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur. 

5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur. 

6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur. 

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM. 

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur. 

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar. 

10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur. 

11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur. 

12.Salam Memelihara kita di dalam kubur. 

13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T. 

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!” Wassalam. 

“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

Wednesday, 27 February 2013

Barbie Girl [Jessica SNSD ft Key SHINEE] Lyrics



Jessica : I'm a Barbie girl in the Barbie world 
Life in plastic, it's fantastic 

You can brush my hair, undress me everywhere 
Imagination, life is your creation 


Key : (Hi Barbie!) 
Jessica : (Hi Ken!) 
Key : (You wanna go for a ride)
Jessica : (Sure, Ken)
Key : (Jump in!) 


Come on, Barbie, let's go party 

Jessica : I'm a Barbie girl in the Barbie world 
Life in plastic, it's fantastic 
You can brush my hair, undress me everywhere 
Imagination, life is your creation 


Jessica : I'm a blonde single girl in the fantasy world 
Dress me up, take your time, I'm your dollie 



Key : You're my doll, rock and roll, feel the glamour and pain 
Kiss me here, touch me there, hanky-panky 



Jessica : You can touch, you can play 

You can say I'm always yours, oooh whoa 


Jessica : I'm a Barbie girl in the Barbie world 

Life in plastic, it's fantastic 
You can brush my hair, undress me everywhere 
Imagination, life is your creation 

Key : Come on, Barbie, let's go party
Jessica : ha ha ha, yeah
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica :oooh, oooh 
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica : ha ha ha, yeah
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica :oooh, oooh

Jessica : Make me walk, make me talk, do whatever you please 
I can act like a star, I can beg on my knees 



Key : Come jump in, be my friend, let us do it again 

Hit the town, fool around, let's go party

Jessica : You can touch, you can play 
You can say I'm always yours 

You can touch, you can play 
You can say I'm always yours 
Key : Come on, Barbie, let's go party
Jessica : ha ha ha, yeah
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica :oooh, oooh 
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica : ha ha ha, yeah
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica :oooh, oooh

Jessica : I'm a Barbie girl in the Barbie world 
Life in plastic, it's fantastic 
You can brush my hair, undress me everywhere 
Imagination, life is your creation
Key : Come on, Barbie, let's go party
Jessica : ha ha ha, yeah
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica :oooh, oooh 
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica : ha ha ha, yeah
Key :Come on, Barbie, let's go party
Jessica :oooh, oooh

Jessica : (Oh, I'm having so much fun!)

Key : (Well, Barbie, we're just getting started!) 
Jessica : (Oh, I love you Ken)
By : Nur Azira Jusoh

Baju Melayu [Jahit Sendiri] ^^ [Part1]


Assalamualaikum and Salam Sejahtera....


Selamat hari raya...eh. lambat lagi...nie baru bulan 2 yew...hehehe.. excited pulak kann...hehehe
macam mana nak tulis pendahuluan nie?? =_=

skip
skip
skip

okay, kesimpulannya zira baru je siap jahit baju melayu..this baju is not for me,,ok..for my brother... happy kemain..haha
first time kot jahit baju melayu..berjaya pulak tuu..masuk bakul angkat sendiri =_=

untuk permulaan nie, zira jahit baju melayu untuk abang zira yang berumur 21tahun(dah tua dah dia)..hehehe..kakak2 yang citu beritahu zira,, mesti bangga abang zira kat zira bcoz akhirnya berjaya menyiapkan baju melayu untuknya...Susah giler kot nak ciapkan baju melayu..Bcoz 2 harga baju melayu kat kedai mahal2 belaka...Susah tau nak menjahitnya,,especially kat bahagian kocek..Zira ingat jahit bahagian kocek lebih senang dari bahagian kolar..But,, bahagian kolar baju melayu jauh lebih senang berbanding koceknya..hehehe...So proud of myself..Rase happy go and lucky plak...
nama pun baju melayu, so jahit baju je..seluar belum cuba jahit lagi..hehe
so,for boys lepas nie kalau ada sesiapa nak tempah baju melayu dengan zira,
boleh laa tinggalkan komen ye..anda pasti menyesal..hikhikhik ..

model of the....


Just simple baju melayu jew..First time 2....Bukan untuk zira..Tapi,, untuk abang zira yew..hehehe...
By : Nur Azira Jusoh

Tuesday, 26 February 2013

Kita berkawan ni untuk apa?


Assalamualaikum and Salam Sejahtera...


Salam wbt.

Dalam berkawan dan bersahabat,
Ada 1 mende yang perlu kita luruskan.
iaitu hati kita.

Kalau kita berkawan,
Biarlah semata-mata kerana Allah,
Tanak kawan kita buat dosa,
Nak kawan kita jadi orang bertaqwa dan lain-lain.

Berfikirlah dengan cara fikir seorang hamba..iaitu..
"Berfikir untuk memberi, untuk berkorban, untuk berinfaq, untuk berbakti,"
"Bukan berfikir untuk memperoleh sesuatu, untuk dilayan sebaiknya, untuk itu dan untuk ini."
Sebab itulah ada sesetengah orang bila berkawan, dia hanya tahu
nak cari untung sahaja. Ada kepentingan barulah dia cari kawan dia.
Orang seperti ini hanya akan rugi dan akan rugi.

Kalau kita asyik harap sesuatu dari persabahatan juga, kita akan naik gila dan tak puas hati.

Kerja kita sebagai hamba Allah memang kena memberi,
Kemudian bila Allah nak bagi, terpulang kepada Allah.
Allah boleh bagi ramai manusia sayangkan kita,
Allah boleh bagi ada orang ambil berat tentang kita,
Allah boleh bagi macam-macam..
Jadi apa yang perlu dirisaukan bila kita dah buat bahagian kita.
Bahagian Allah, Allah lah yang sempurnakan.
Betul tak?
By : FRESHIE

Result SPM 2012 will be announced on 20/3/2013


Assalamualaikum and Salam Sejahtera...

By : Nur Azira Jusoh

Monday, 25 February 2013

"Anda mampu mendidiknya"


Assalamualaikum and Salam Sejahtera...

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم.


"Anda mampu mendidiknya"
---------------------------------

Abah: "So dah decide siapa yang ko nak kahwini?"

Pemuda: "Dah. Saya pilih yang berpurdah full package."


Abah: "Abah bantah sekeras-kerasnya."


Pemuda: "Kenapa abah?! Katakan kenapa?! Katekanlah!"


Abah: "Abah nak ko pergi lamar minah yang baru pas STPM yang jual pisang goreng dekat corner tepi rumah Kak Bedah, Jalan Ampang, tepi kedai tepon, sebelum roundabout, trafik lite yang ketiga setelah balai polis tu."

Pemuda: "HAH!!? Ni masa depan saya, abah! Abah tak boleh paksa!"

Abah: "Redha orang tua boh! Tak guna abah hantar kau ke Jordan belajar agama kalau ko melawan cakap abah yang tua lagi uzur serta kencing manih ni."

Pemuda: "HMPH! Baiklah abah. Saya akur, rela dan redho."

Pemuda tu dah kenal sangat minah tu. Dengan seluar jeansnya, dengan tshirt ketatnya, dengan tudung pendeknya. Ah, langsung tak ada ciri-ciri isteri solehah idaman kalbunya.

Akhirnya, keluarga perempuan menerima lamaran keluarga si pemuda. Setelah kahwin, maka tinggallah si pemuda dengan minah tu.

Suami: "Kalau saya suruh awak something boleh tak?"

Isteri: "Boleh. Saya isteri awak sekarang."

Suami: "Awak pakai purdah boleh tak?"

Isteri: "Boleh..tapi sebelum tu, boleh tak ajar saya ilmu-ilmu agama, cara nak solat dengan betul, perbetulkan mandi hadas saya, ajar saya al-Quran..siyes, selama ni saya nak belajar agama, cuma tak tahu nak belajar dengan siapa. Tak ada orang nak tunjuk ajar saya. Tak cukup hanya belajar di sekolah. Cikgu tak tumpu pada saya, tapi satu kelas."

Suami: "Emm..insya-Allah.." (Rasa sebak dalam hati)

Pemuda tidak sangka, gadis yang disangka buruknya itu lebih mudah menerima didikan dan ajarannya. Tidak perlu dipaksa untuk belajar. Mudah menyerap segala ilmu yang diajar bila hati berkeinginan untuk belajar. Lama-kelamaan, kasih tersemai, hati bertaut.

Pemuda: "Terima kasih, abah."

Abah: "Bagus, inilah dakwah seorang suami. Kita bukan nak petik mawar berduri. Tapi kita nak tanam, baja dan semai pokok bunga mawar. Bunga mawar yang dipetik, pasti layu. Tapi bunga mawar yang bersama dengan pohonnya insya-Allah terus segar. Kau paham tak?"

Pemuda: "Faham, abah. Anda mampu mengubahnya."

Abah: "Salah tu. Anda mampu mendidiknya."

Pemuda dan abahnya ketawa bersama.


Pemuda dan isterinya hidup bahagia hingga akhirnya. Yang jahil boleh jadi solehah. Yang tak pakai purdah boleh dipakaikan purdah.
Segalanya mungkin.

Dengan iman dan keyakinan tinggi pada Allah.
 cerita oleh: Muhammad Rusydi

Sunday, 24 February 2013

Merah Inai diJari...


Assalamualaikum and Salam Sejahtera...

Org kawen kalo x pakai inai mmg x sah kan... ye la kan kalo mase kawen x pakai bile masa lg nk pakai kn.. x kan dok saja2 nk pakai inai beria bagai.... org biasa pakai inai kat jari je kan.. tp org skarang nih,,, mak aih kalo pakai inai dh merapu-rapu dh... kalo boley nk pakai sampai ke ketiak agaknya... x paham i....

Tapi tahukah anda maksud di sebalik kaler merah inai itu sendiri....?? cewahhh ayat skema jap.... org kata kalo lagi merah warna inai di jari maka ini mmbawa maksud mak mertua sayang.... ni org kata la... bukan zira kata... zira tolong tulih jer....

mesti korang nk tengok kan mcm mana la rupa inai di jari zira kan.... merah ker..?? oren ker..?? kuning ker..? hijau ker..?? ok2... 

@

@@

@@@

@@@@

@@@@@

@@@@@@

@@@@@@@

@@@@@@@@

@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@

tadaaa........

oh sunguh merah..... apakah makna nya itu.....??

Inai perhiasan kaum hawa kan? Jadi, kaum adam haram pakai inai walaupun mase kahwin. Isn't it ?
Check comment dari kawan2 Zira mengenai situation nie...
.
.
.

Tapi... Ad jew kaum adam yang memakai inai sewaktu kahwin kan??? betul x???
For example,,,:-


cekowg tgk jari 2 mempelai ini.
Baru jew bertunang... Belum kahwin ag untuk pengetahuan semua..Member i tu tau..Awal nyer lah diowg bertunang..Jealous i tau....huahua

yg pengatin pmpuan..(Contoh)
semua jari dye inai..
xtermsk jari kaki taw.
jari kaki xyah.
kire 10 jari la kn..

yg pengatin llaki lak..(Contoh)
3 jari..

so,kowg perasan x..
knp owg tua2..
soh yg pmpuan inai 10 jari.
yg llki lak just 3 jari je??

ada maksud nya 2..
10 jari full tu bermksd..
bile sah je akad nikah..
hak mutlak si ppuan ni terlakluk penuh pd si suami.
bakti hdp si istri just utk sang suami je shj.
dye kepunyaan pnh sang suami..
apa shje hal..
dosa,phala,kebajikan,anak,mkn mnum,pakaian,tmpt tggl
apa shje lah..
semua bergantung kpd suami.

apalak mksd 3 jari utk llki lak ek??

mksod ehh~..
lelaki masih ada kouta lagi 3..
betul ni..
zira xtipu..hasil perbncagan gan atok2 owg..

By :
Nur Azira Jusoh

Saturday, 23 February 2013

I L.O.V.E Black and White..


Assalamualaikum and Salam Sejahtera...

Just short entry for today...
 I love black and white photography everytime I take a picture I always convert it to black and white..Indeed, beautiful black and white photography doesn’t attract with its play of colors. Here close attention to composition, lighting, perspective and the context it is shot in are important. Hence, before considering the photos presented below please prepare some patience and time. 

Before :- 

After : 


P/s : I wish I could write . I get these ideas but I never seem to be able to put them in words ..
By : Nur Azira Jusoh

Friday, 22 February 2013

Suami pelindung kepada isterinya :) ♥


Assalamualaikum and Salam Sejahtera...


Ini termaktub dalam ayat al-Quran seperti firman Allah swt:
“Laki-laki (suami) itu pelindung bagi perempuan (isteri), kerana Allah telah melebihkan sebagian mereka (laki-laki) atas sebagian yang lain (perempuan), dan kerana mereka (laki-laki) telah memberikan nafkah dan hartanya….”
-Surah An-Nisa’: 34- 
Sistem Allah ini cantik dengan mencipta sistem yang adil. Tetapi mengapa timbul persoalan“Bolehkah Isteri bimbing suami??” Mengapa tidak suami yang membimbing isteri?? Bukankah ayat di atas jelas menunjukkan suami sebagai pelindung kepada isterinya (perempuan)??..
Sebagai lelaki atau suami peranannya adalah:

1. Pelindung kepada perempuan.
2. Ketua keluarga
3. Mendidik anak-anak
4. Mendidik Isteri.
5. Menjaga keselamatan keluarga.
6. Memberi nafkah kepada keluarga.
Jelas beberapa point di atas menunjukkan yang mana lelaki ini besar tanggungjawabnya. Bukan tidak boleh isteri mendidik suami, tetapi agak tidak berapa sesuai.
Kita ambil anologi yang mana setiap kepala-kepala yang memimpin akan menjadi rujukan utama anak-anak buahnya untuk melaksanakan kerja atau untuk mengambil taujihat (kata-kata motivasi). Anak-anak buah juga akan mengikut segala arahan ketua mereka.
Oleh itu, ada hadith yang menyebut:
“Setiap dari kamu adalah pengembala (pemimpin) dan setiap dari pengembala (pemimpin) itu bertanggungjawab terhadap yang dipimpinnya

♥ Pesanan Ustaz Azhar Idrus ♥ 

By ; Nur Azira Jusoh

Thursday, 21 February 2013

Bagaimana Menghargai Mata...



Assalamualaikum and Salam Sejahtera...

Ketahuilah bahawa sepasang mata dijadikan oleh Allah SWT untuk kita mempunyai banyak faedah sama ada di dunia mahupun di akhirat.
Apakah Faedahnya?
Antara faedah yang dinisbahkan kepada akhirat ialah memandang ke langit, matahari, bulan, bintang dan lain-lain agar anda dapat menjadikannya sebagai dalil dan bukti adanya Allah SWT, keesaanNya dan kekuasaanNya.
Antara faedahnya lagi ialah melihat Al-Quran, melihat jalan ke masjid dan ke tempat menuntut ilmu.
Sementara faedah yang dinisbahkan kepada dunia ialah melihat hasil usaha dan terlepas daripada sesuatu yang menyakitkan seperti jatuh dan berlaga
Bagaimana Menghargai Mata?
Mensyukuri mata itu ialah memelihara dan mengawasinya daripada melihat setiap yang haram seperti melihat perempuan yang lain selain isterinya, hamba sahaya dan muhrimnya, dan juga melihat remaja yang muda belia umpama melihat aurat lelaki dan seumpamanya. Oleh sebab itu, lazimilah mengawasi mata anda daripada melihat dan memerhatikan setiap yang haram tersebut.
Kenapa?
Kerana Allah SWT ada berfirman di dalam surah An-Nur ayat 30 :

“Katakanlah wahai Rasulullah kepada orang-orang yang beriman lelaki, “Hendaklah mereka memejamkan (menahan) pandangan matanya (melihat yang terlarang yang tidak harus kamu melihatnya) dan memelihara kemaluan mereka (jangan berzina dan pasti mereka menjaga kemaluan mereka daripada perlakuan sedemikian) itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui apa-apa yang mereka perbuat (sama ada zahir maupun batin mereka akan diberi balasan atas perbuatan mereka itu)”.
Ayat tersebut mengajar kita agar berkelakuan baik di samping memberitahu dan menimbulkan rasa takut kita untuk melakukannya. Kita diajar supaya sentiasa beradab dalam apa jua situasi.
“Katakanlah kepada orang-orang yang beriman, pasti mereka menahan dan memejamkan pandangan mata mereka daripada melihat sesuatu yang terlarang dan tidak halal dipandang”.
Allah SWT menyuruh hambaNya supaya berkelakuan baik iaitu mengawasi matanya daripada memandang yang haram dan menjaga kemaluannya daripada yang tidak halal.
Oleh sebab itu, wajib ke atas setiap hambaNya menjunjung perintah Tuhannya, dan jika tidak sudah pasti ia akan berkelakuan jahat dan memang wajarlah ia dimurkai dan diseksa.
“Menahan pandangan mata dan menjaga kemaluan itu adalah lebih suci bersih bagi mereka”.
Allah SWT mahu hambaNya memejamkan mata dan memelihara kemaluan untuk mensuci bersihkan hati daripada segala dosa dan untuk memperbanyakkan lagi sesuatu amalan yang baik.
Sementara menimbulkan rasa takut (menakutkan), Allah SWT berfirman,
“Sesungguh Allah Taala Maha Mengetahui apa-apa yang mereka perbuat sama ada zahir mahupun batinnya”.
Allah SWT akan membalasnya apabila ia berkelakuan baik, pasti ia akan diberi balasan pahala, kesenangan syurga. Sebaliknya jika ia memiliki kejahatan, pasti Ia akan dibalas dengan balasan seksa dan api neraka berdasarkan firman Allah SWT dalam surah Ghafir (Al-Mukmin) ayat 19 :
“Dia (Allah Taala) mengetahui (pandangan) mata yang khianat (pandangan yang terlarang seperti melihat wanita yang bukan muhrim) iatu mata itu mencuri memandang kepada yang haram dan terlarang. Dia mengetahui apa-apa yang disembunyikan oleh hati yang bercita-cita sama ada untuk melakukan kejahatan mahupun kebaikan”.
Nabi SAW juga ada bersabda :
“Sesungguhnya memandang ke tempat yang elok (yang mengghairahkan) daripada tubuh badan perempuan itu umpama anak panah yang beracun daripada segala anak panah iblis (yang amat cepat merosakbinasakan seseorang).
Maka sesiapa yang meninggalkannya kerana berasa takut kepada Allah Subhanallahu Taala, nescaya Allah Subhanallahu Taala mengurniakannya rasa kesedapan amal ibadat yang menggembirakannya (yang menyukakan hatinya)”.
Hadis di atas diriwayatkan oleh Al-Hakim daripada Hudzaifah RA dengan menghukumkan sanadnya itu adalah sohih.
Sabda Nabi SAW :
“Bagi setiap anak Adam (manusia) itu ada bahagianya daripada zina. Maka kedua-dua mata itu berzina dan berzina kedua-duanya. Memandang ke arah yang tidak harus (haram) dipandang. Dan kedua-dua tangan itu berzina dan berzina kedua-duanya menampar (menerkam) pada bahagian yang terlarang.
Dan kedua-dua kaki itu berzina dan berzina kedua-duanya berjalan ke tempat yang haram. Mulut itu berzina dan zinanya mengucup yang tidak halal dikucup. Hati itu yang ada keinginan dan cita-cita dan membenarkan yang sedemikian itu oleh kemaluan (faraj) untuk melakukan perbuatan zina atau mendustakannya (tercegah daripada keinginan untuk melakukannya”.)
Hadis tersebut diriwayatkan oleh Muslim dan Al-Baihaqi daripada Abi Hurairah RA. Hadis tersebut membuktikan bahawa punca berlakunya zina itu adalah daripada pandangan kedua-dua mata.
Pesanan Untuk Si Pemilik Mata
Melihat mata yang melihat.
Haruslah kita sentiasa melihat dan memerhatikan apa dilihat oleh mata. Sentiasalah mengawasi mata dengan memeliharanya dengan bersungguh-sungguh apa yang anda nanti-nantikan. Jika berlaku sesuatu perkara yang amat serius, jagalah mata itu dengan pengawasan yang rapi dan bersungguh-sungguh.
P/S : Mata itu adalah amanah Allah yang akan dipersoalkan kelak. Jangan terkejut apabila mata kita bercakap kelak.
By : Nur Azira Jusoh